Rahdin hinnoittelu WooCommercessa

Verkkokaupassa myydään usein pieniä tuotteita, joille toimitustapojen hinnoittelu on helppo toteuttaa kiinteänä hintana tai painon mukaan. Viime vuosina on kuitenkin yleistynyt myös isojen tuotteiden myynti ja nykyään verkosta voikin tilata niin multaa puutarhaan kuin vaikkapa lautoja rakennusprojektiin.

Multaa ja lautoja ei voi kuitenkaan toimittaa lähikaupan pakettiautomaattiin, vaan ne liikkuvat rahtina, jonka hinnoittelu riippuu muun muassa lähetyksen koosta, kuljetusmatkasta ja lisäpalveluista. Kuljetusliikkeiden hinnoittelutavat eroavat rahdille ja hinnoissa voi olla isojakin eroja yhtiöiden välillä.

Rahdin toteutus WooCommerceen

Saamme usein tiedusteluja, onko WooCommerceen olemassa lisäosaa, joka laskisi rahdin hinnan automaattisesti. Valitettavasti tälläistä lisäosaa ei ole eteen sattunut eikä sen kehittäminenkään olisi aivan yksinkertaista. Suurimpana haasteena on lähetyksen koon laskenta. Paino on helppo laskea, mutta tietokoneet ovat huonoja päättelemään, mikä on lähetyksen lopullinen koko, koska se riippuu muun muassa tuotteista, pakkausmateriaaleista ja pakkaustyylistä. Lisäksi kuljetusliikkeiden hinnoittelutavat eroavat toisistaan, jolloin jokaiselle kuljetusliikkeelle tulisi olla oma algoritmi hinnan laskemiseksi.

Miten sitten hinnoitella rahdin toimitustapa WooCommerceen? Yleensä suosittelemme toteuttamaan hinnoittelun keskiarvoja hyödyntäen. Ideana on, että rahti hinnoitellaan esimerkiksi painon ja etäisyyden mukaan niin, että keskimäärin rahdista veloitettava hinta kattaa kustannukset, vaikka yksittäisissä tilauksissa olisikin heittoa suuntaan tai toiseen.

Tuotteiden painon ja etäisyyden mukaan muuttuvan hinnoittelun voi toteuttaa kahdella eri tavalla:

  • Etäisyyteen perustuva hinnoittelu
  • Postinumeroihin perustuva hinnoittelu

Etäisyyteen perustuva hinnoittelu

WooCommerceen on tarjolla useita lisäosia, jotka laskevat etäisyyden käyttäen hyväksi esimerkiksi Googlen karttarajapintoja. Esimerkiksi WooCommerce Distance Rate Shipping on yksi tälläinen. Lisäosan avulla hinnoittelun voi toteuttaa etäisyys- ja painoperusteisesti, jolloin pitkille etäisyyksille ja painaville lähetyksille saadaan veloitettua korkeampi hinta rahdista.

Etäisyyteen perustuva hinnoittelu. Klikkaa isommaksi. Kuva: WooCommerce.com

Etuna oikeaan etäisyyteen perustuvassa hinnoittelussa on, että kuljetusliikkeidenkin hinnoittelu perustuu etäisyyteen, jolloin hinnoittelu on tarkempaa.

Postinumeroihin perustuva hinnoittelu

Toinen vaihtoehto on käyttää WooCommercen toimitusvyöhykkeitä ja postinumeroita. Silloin jokaiselle postinumeroalueelle tehdään oma toimitusvyöhyke (WooCommerce > Asetukset > Toimitus) ja jokaisen vyöhykkeen sisään oma toimitustapa rahdille. Painohinnoittelun saa toteutettua Weight zone shipping lisäosalla vyöhykkeiden sisään.

Postinumeroalueet:

Postinumeroalueet. Klikkaa isommaksi. Kuva: Posti Oyj

WooCommerceen voi syöttää postinumerot muodossa xxxxx…yyyyy ja niitä voi yhdistellä, joten esimerkiksi Lappeenrannan, Mikkelin ja Savonlinnan alueen saa katettua seuraavalla vyöhykkeellä:

Esimerkki postinumeroalueista. Klikkaa isommaksi

Rahdin hienosäätö toimitussäännöillä

Painon ja etäisyyden lisäksi saattaa tulla tarve hienosäätää rahdin hinnoittelua. Esimerkiksi pitkille tuotteille voidaan haluta veloittaa lisähinta, koska kuljetusliikkeetkin veloittavat siitä. Toimituksen hintaa voi säätää Toimitussäännöt-lisäosalla. Lisäosan avulla voi muun muassa:

  • Poistaa toimitustapa näkyvistä tietyille tuotteille
  • Nostaa toimitustavan hintaa tuotteiden mittojen mukaan
  • Näyttää viesti toimituksesta kassalla

Lisäosa perustuu ehtoihin ja toimintoihin (kun X on totta, tee toiminto Y), joiden avulla voi rakentaa monimutkaisempiakin sääntöjä. Tässä esimerkki säännöstä, jolla veloitetaan 10 % lisähinta rahdista yli 2 m tuotteille:

Lisähinta pitkille tuotteille. Klikkaa isommaksi

Sääntöjä voi tehdä muun muassa tuotteiden mittojen, toimitusluokkien, kategorioiden ja asiakkaan sijainnin perusteella, joten lisäosa mahdollistaa monenlaiset skenaariot.

Yhteenveto

Yhtä oikeaa tapaa tehdä rahti WooCommerceen ei ole, vaan paras tapa riippuu millaisia tuotteita myydään ja millainen sopimus kuljetusliikkeen kanssa on. Yhteenvetona voidaan todeta:

  • Pyri veloittamaan rahdista keskimäärin oikea hinta, vaikka yksittäisissä tilauksissa olisi heittoa
  • Rahdin voi tehdä oikeaan etäisyyteen tai postinumeroisiin perustuvaksi
  • Etäisyyden lisäksi hinnoittelussa kannattaa huomioida lähetyksen paino
  • Toimitussäännöt-lisäosalla voi hienosäätää hinnoittelua