WooCommerce PostNord – Ohje

1. Asentaminen

Lisäosan asentaminen vastaa normaalia WordPressin lisäosan asentamista.

  1. Lataa tilausvahvistuksen latauslinkistä lisäosa zip-paketissa (woo-postnord.zip)
  2. Mene WordPressin ylläpito > Lisäosat > Lisää uusi > Lataa lisäosa ja lataa lisäosan zip-paketti
  3. Klikkaa Ota käyttöön
  4. Lisäosa on nyt asennettu. Seuraavaksi tulee syöttää asetukset

2. Asetukset

Lisäosan asetukset löytyvät kohdasta WooCommerce > Asetukset > PostNord.

  1. Mene WooCommerce > Asetukset > PostNord
  2. Syötä seuraavat asetukset
    1. Tila – Testaus vai tuotanto
    2. Asiakasnumero – kymmenennumeroinen, saadaan PostNordilta
    1. Lähettäjän tiedot – lähettäjän tiedot, käytä nouto-osoitetta, jos yrityksen varasto ja toimisto ovat eri osoitteissa
  3. Varmista asiakasnumeron oikeellisuus klikkaamalla Tarkista tunnukset
  4. Klikkaa Tallenna

Lisäosa on nyt otettu käyttöön ja tilauksille voi luoda lähetyksiä ja tulostaa niiden pakettikortteja.

3. Toimitustapojen määrittely

Lisäosa itsessään ei määrittele toimitustapoja, vaan siihen käytetään WooCommercen toimitusvyöhykkeitä ja niiden toimitustapoja. Näin lisäosa ei pakota tietyntyyppisiä toimitustapoja, vaan kauppias voi määritellä ne joustavasti haluamallaan tavalla.

MyPack Collect -toimitustavalle suosittelemme Noutopistehaku-lisäosaa, jolla saa WooCommercen kassalle noutopistehaun. Noutopistehaku on ilmainen PostNord-lisäosan kanssa ja latauslinkki siihen löytyy lisäosan tilausvahvistuksesta. Painoon perustuvalle hinnoittelulle suosittelemme ilmaista Weight zone shipping -lisäosaa.

Toimitustavat määritellään WooCommerce > Asetukset > Toimitus.

  1. Luo toimitusvyöhyke, esim. Suomi ja valitse soveltuvat maat
  2. Klikkaa luotua vyöhykettä ja klikkaa Lisää toimitustapa
  3. Valitse toimitustavan tyyppi (usein Postnordin toimitustapa noutopisterekisterilläKiinteä toimituskulu tai Weight Zone)
  4. Vaihda toimitustavan nimi (esim. PostNord MyPack Collect), syötä hinta ja klikkaa Tallenna
  5. Toista kaikille tarvittaville toimitustavoille (esim. MyPack Home, Parcel)

Kun WooCommercen toimitustavat on luotu, voidaan ne linkittää PostNordin toimitustapoihin / palveluihin. Näin oikeaa toimitustapaa ei tarvitse valita aina, kun pakettikortin tekee, vaan se tulee automaattisesti valituksi. Linkitys tapahtuu WooCommerce > Asetukset > PostNord > Toimitustavat. Jokaiselle WooCommercen toimitustavalle valitaan, mitä PostNordin palvelua se vastaa.

4. Pakettikorttien tekeminen

Pakettikorttien tekeminen onnistuu WooCommercen tilausten ylläpidosta.

  1. Mene WooCommerce > Tilaukset ja klikkaa tilausta
  2. Syötä oikealla sijaitsevaan PostNord-boksiin paketin paino ja muut tarvittavat tiedot. Klikkaa Luo pakettikortti
  3. Järjestelmä luo PostNordin järjestelmään lähetyksen ja lataa pakettikortin. Linkki pakettikorttiin ja lähetysseurantaan löytyy PostNord-boksin yläosasta.
  4. Jos haluat luoda uuden lähetyksen niin täytä boksin tiedot uudestaan. Vanhat lähetykset löytyvät tilauksen kommenteista.

4.1 Pakettikorttien massatulostus

Pakettikortit on myös mahdollista tehdä useille tilauksille kerralla.

  1. Mene WooCommercen tilausnäkymään
  2. Valitse tilaukset, joille pakettikortit halutaan tehdä
  3. Valitse Massatoiminnot kohdasta Luo PostNord pakettikortit
  4. Syötä paino ja muut tarvittavat tiedot tilauksille.
  5. Klikkaa Luo pakettikortit
  6. Lähetykset luodaan ja pakettikortit tulostetaan yhdessä

5. Noudon tilaus

Lisäosalla on mahdollista tehdä myös PostNordille noutotilaus pakettien noutoa varten.

  1. Avaa WooCommercen ylläpidosta jokin tilaus
    1. Tilauksella ei ole merkitystä, koska noutoa ei ole sidottu yksittäiseen tilaukseen
  2. Avaa PostNord-boksista Tilaa nouto välilehti
  3. Syötä aikaisin toivottu noutopäivä ja -aika
  4. Klikkaa Varaa nouto

6. Toimitus ulkoautomaatteihin

Oletuksena lisäosa sallii toimitukset myös ulkoautomaatteihin. Jos verkkokaupassa myydään tuotteita, jotka eivät saa pakastua, on ulkoautomaatit poistettava käytöstä. Ulkoautomaatit poistetaan seuraavasti:

  1. Poista ulkoautomaatit noutopistehausta menemällä WooCommerce > Asetukset > Toimitus > [toimitusvyöhyke] > [PostNordin toimitustapa] ja laita ruksi kohtaan Ei ulkoautomaatteja
  2. Estä uudelleenohjaus ulkoautomaatteihin (jos ensisijainen valittu noutopiste on täynnä) menemällä WooCommerce > Asetukset > PostNord ja laita ruksi kohtaan Ei ulkoautomaatteja