WooCommerce Shipit – Ohje

1. Asentaminen

WooCommerce Shipit asennetaan kuten muutkin WordPressin lisäosat.

  1. Lataa wc-shipit.zip tilausvahvistuksen latauslinkistä
  2. Mene WordPressin ylläpito > Lisäosat > Lisää uusi > Lataa lisäosa
  3. Valitse ladattu wc-shipit.zip tiedosto ja klikkaa Asenna nyt
  4. Kun asennus on valmis, aktivoi lisäosa

Lisäksi suositeltavaa on asentaa WooCommerce Noutopistehaku, että kassalle saa noutopisteet näkyville. Noutopistehaun ohjeet »

2. Asetukset

Lisäosan asetukset löytyvät WooCommerce > Asetukset > Shipit. Alla olevassa taulukossa on kuvattu asetukset.

TilaTestaus vai tuotanto. Testaustila vaatii erilliset tunnukset, kts. kohta 2.1 Testitunnukset.
API-avainRajapinnan avain, saadaan Shipitiltä
API-varmenneRajapinnan varmenne, saadaan Shipitiltä
Lisää seurantanumero Tilaus valmis -sähköpostiinLisätäänkö seurantanumero sähköpostiin
SisältöKuvaus pakettien sisällöstä, esim. ”viihde-elektroniikkaa”
Lähettäjän yhteystiedotLähettäjän yhteystiedot

Huom! Lisäosan käyttäminen vaatii laskutustilin avaamista Shipitin kanssa tai saldon lataamisen Shipit-lompakkoon. Lisätietoja saa Shipitiltä.

2.1 Testitunnukset

Testaukseen voi käyttää seuraavia Markupin testitunnuksia.

Tila: Testaus
API-avain: CyL4/bhFJTWXJkti
API-varmenne: ozW1uIVxD+!N!+.)NWfQ?i<$8>f6h5+Z

3. Toimitustapojen määrittäminen

Shipitin toimitustavat määritellään käyttäen WooCommercen toimitusvyöhykkeitä ja niiden toimitustapoja. Näin lisäosa ei pakota tietyntyyppisiä toimitustapoja, vaan kauppias voi määritellä ne joustavasti haluamallaan tavalla.

Noutopisteitä käyttäville toimitustavoille suosittelemme Noutopistehaku-lisäosaa, joka lisää tuen noutopistehaulle. Noutopistehaku on ilmainen Shipitin kanssa. Noutopistehaun latauslinkki löytyy Shipit-lisäosan tilausvahvistuksesta.

Shipit-lisäosan mukana tulee kaksi toimitustapatyyppiä:

  • Shipit noutopistehaulla – toimitustavoille, joilla on noutopistehaku (esim. Postipaketti tai Lähellä-paketti)
  • Shipit ilman noutopistehakua – toimitustavoille ilman noutopistehakua (esim. Kotipaketti tai Jakopaketti)

Toimitustavat määritellään WooCommerce > Asetukset > Toimitus.

  1. Luo toimitusvyöhyke, esim. Suomi
  2. Klikkaa luotua vyöhykettä ja klikkaa Lisää toimitustapa
  3. Valitse toimitustavan tyyppi (usein Shipit noutopistehaulla tai Shipit ilman noutopistehakua)
  4. Vaihda toimitustavan nimi (esim. ”Nouto Postista”), syötä hinta ja muut asetukset ja klikkaa Tallenna
  5. Toista kaikille tarvittaville toimitustavoille (esim. Postipaketti, kotiinkuljetus jne.)

HUOM! Älä valitse toimitustavan tyypiksi Matkahuollon / Postin / DB Schenkerin toimitustapa noutopisterekisterillä, jos käytät Shipitiä. Ne on tarkoitettu suoriin integraatioihin kuljetusliikkeille ja voivat vaatia asiakasnumeron yms. lisätietoja.

Kun WooCommercen toimitustavat on luotu, voidaan ne linkittää Shipitin toimitustapoihin / palveluihin. Näin oikeaa toimitustapaa ei tarvitse valita aina, kun pakettikortin tekee, vaan se tulee automaattisesti valituksi. Linkitys tapahtuu WooCommerce > Asetukset > Shipit > Toimitustavat. Jokaiselle WooCommercen toimitustavalle valitaan, mitä Shipitin palvelua se vastaa (esim. Nouto Postista -> Posti Postipaketti tai Kotiinkuljetus -> Posti Kotipaketti).

3.1 Fiugen toimitustapa

Fiuge on saatavilla vain tietyillä postinumeroalueilla. Kaupan nouto-osoitteen ja asiakkaan toimitusosoitteen on molempien sijaittava tuetulla alueella.

Toimitustapa Shipit ilman noutopistehakua on mahdollista rajoittaa automaattisesti Fiugen tukemille postinumeroalueille. Kun toimitustapa tehdään, valitaan asetuksista Fiugen postinumerorajoitukset, jolloin lisäosa tarkistaa kassalla nouto- ja toimitusosoitteen ja näyttää toimitustavan ainoastaan silloin, kun se on saatavilla. Kaupan nouto-osoite haetaan asetuksista WooCommerce > Asetukset > Shipit > Lähettäjä.

4. Toimitustapojen näkyvyys

Oletuksena WooCommerce näyttää kaikki asetuksiin määritellyt toimitustavat. Jossain tapauksissa on kuitenkin tarvetta rajoittaa toimitustapojen näkyvyyttä. Esimerkiksi jos toimitetaan Posti Pikkupaketilla ja osa tuotteista on yli 3 cm paksuja, niin Pikkupaketti on suljettava niiltä tuotteilta pois. Toimitustapojen rajoittamiseen on kolme vaihtoehtoa:

Painoluokat, sisäänrakennettu ominaisuus

Shipitin toimitustavoilla voi valita hinnoittelutavaksi painoluokat. Suurimman painoluokan jälkeen toimitustapaa ei enää näytetä eli painoluokilla voi rajoittaa esim. Pikkupaketin maksimissaan 2 kilon lähetyksille.

Painoluokat on yksinkertaisin tapa rajoittaa toimitustavan näkyvyyttä, mutta kaikkiin tilanteisiin se ei välttämättä sovi.

Ilmainen Conditional Shipping for WooCommerce -lisäosa

Ilmaisella Conditional Shipping for WooCommerce -lisäosalla voi tehdä rajoituksia esimerkiksi tuotteiden tai yhteenlaskettujen mittojen mukaan. Se tarjoaa painoluokkia monipuolisemmat rajoitusmahdollisuudet. Lisäosa on helppokäyttöinen ja siihen saa rajoitetusti tukea WordPressin tukifoorumilta. Henkilökohtaista tukea Markup ei pysty tarjoamaan lisäosalle.

Markup Toimitussäännöt-lisäosa, Pro-versio edellisestä lisäosasta

Suurempaan tuotemäärään tai monimutkaisempiin sääntöihin suositellaan Toimitussäännöt-lisäosaa, mihin saa myös henkilökohtaista tukea Markupilta. Sillä voi rajoittaa toimitustapoja esimerkiksi kategorioiden, toimitusluokkien, yksittäisten tuotteiden mittojen, alennuskoodien ja monen muun tekijän perusteella. Se sopii hyvin suurempiin verkkokauppoihin, joilla on useita eri toimitustapoja ja niihin liittyviä rajoituksia.

5. Pakettikorttien tekeminen

Pakettikorttien tekeminen tapahtuu WooCommercen tilausnäkymässä.

  1. Mene WooCommerce > Tilaukset ja klikkaa tilausta.
  2. Syötä oikealla sijaitsevaan Shipit-lomakkeeseen toimitustapa, paketin mitat ja paino. Klikkaa Luo pakettikortti
    1. Lisäosa laskee oletuspainon tuotteiden painosta
    2. Osalle toimitustavoista (mm. Postipaketti) lisäosa antaa automaattisesti dummy-mitat, koska niille ei tarvitse syöttää oikeita mittoja, kunhan maksimimitat eivät ylity. Varmista maksimimitat Shipitiltä.
  3. Järjestelmä luo Shipitin järjestelmään lähetyksen. Linkki pakettikorttiin sekä lähetysseurantaan löytyvät Shipit-lomakkeen yläosasta.

5.1 Pakettikorttien massatulostus

Pakettikortit on myös mahdollista tehdä useille tilauksille kerralla.

  1. Mene WooCommercen tilausnäkymään
  2. Valitse tilaukset, joille pakettikortit halutaan tehdä
  3. Valitse Massatoiminnot kohdasta Luo Shipit pakettikortit
  4. Syötä paino ja muut tarvittavat tiedot tilauksille.
  5. Klikkaa Luo Shipit pakettikortit
  6. Lähetykset luodaan ja pakettikortit tulostetaan yhdessä

6. Tullaustiedot

Shipitin kautta on mahdollista toimittaa tullaustiedot EU:n ulkopuolisille lähetyksille.

Tullausdokumentit aktivoidaan asetuksista WooCommerce > Asetukset > Shipit > Tullaus.

6.1 Tuotteiden tullaustiedot

Jokaiselle tuotteelle on syötettävä tariffikoodi, englanninkielinen kuvaus tullille sekä alkuperämaa. Kentät löytyvät Toimitus-välilehdeltä tuotteen muokkaussivulla. Huom! Jos kenttiä ei löydy, niin varmista että asetuksista on aktivoitu tullaustoiminto.

Tullaustiedot toimitetaan Shipitille ja pakettikortin kanssa saadaan kauppalasku.

7. Vastaanottajan puhelinnumero pakettikortille

Oletuksena WooCommercessa on puhelinnumero ja sähköposti ainoastaan laskutustiedoille. Vastaanottajan puhelinnumeron voi lisäosilla (esim. tällä) lisätä toimitustietoihin, mutta oletuksena tieto ei siirry Shipitin pakettikortille, vaan siinä käytetään laskutustietojen numeroa.

Vastaanottajan puhelinnumeron saa Shipitille lisäämällä tämän koodinpätkän verkkokauppaan. Koodin voi lisätä Code Snippets -lisäosalla (helpoin) tai teeman functions.php tiedostoon. Koodi lisää tuen myös vastaanottajan sähköpostille, jos se on lisätty kauppaan.

Koodi toimii useimmissa tapauksissa, mutta toimivuus on hyvä testata. Jossain harvinaisissa tapauksissa kenttien ID:t ovat eri, silloin koodinpätkän riveille 5 ja 6 tulisi vaihtaa oikeat ID:t.